Wat te doen tegen de winkelleegstand in Beverwijk? VVD stelt schriftelijke vragen

Momenteel worden vanuit de gemeente de plannen ontwikkeld voor een vernieuwd en verbeterd stadscentrum. Maar met alleen maar een nieuwe aankleding kom je er niet, er moet meer gebeuren om een attractieve centrum te krijgen. Zeker in deze tijd.

Om inzicht te krijgen welke mogelijkheden er zijn en hoe je bepaalde zaken gekeerd kan krijgen, konden raadsleden deelnemen aan een fietstocht door Amsterdam onder de titel Retailtour. Vanuit de VVD heb ik daar aan deelgenomen.

Onder begeleiding van een expert trokken wij door de hoofdstad. Het was een eyeopener voor de meesten van ons. Waar gaat het hier om? Er werden voorbeelden getoond van buurten in Amsterdam waar het winkelbestand er bedroevend aan toe was. Door, meestal jonge, vernieuwende ondernemers zijn er allerlei bedrijfjes ontstaan die een schot in de roos blijken te zijn. Vaak worden de krachten verenigd in panden waarvoor een startende ondernemer alleen niet de middelen heeft. Er ontstaan bijvoorbeeld leuke combinaties van retail en horeca. Dat is meestal in strijd met de bestemming van de diverse winkelpanden.

Er ligt dus een schone taak voor de gemeente om hier op in te spelen. Het is maar een voorbeeld van de mogelijkheden die de gemeente heeft om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken.

In een artikel in een bijlage van De Telegraaf over de retailagenda van gisterenochtend wordt gemeld dat er een experiment met 12 gemeenten is om de regelgeving te versoepelen. Daarnaast wordt er gesproken over het MKB Impulsfonds van € 40 miljoen. De kop van het artikel was alleszeggend: Retailagenda 2015: meer vrijheid voor de winkeliers. Goede en duidelijke ontwikkelingen wat ook Beverwijk veel kan brengen. Dit heeft Pieter Heinink doen besluiten om namens de VVD schriftelijke vragen te stellen aan het college.

De Breestraat en directe omgeving opknappen is natuurlijk helemaal prima, maar daarmee ben je er nog niet. Het college moet de juiste mindset hebben. Denken in mogelijkheden en niet in beperkingen en dit goed tussen de oren van de ambtenaren krijgen. Het motto moet zijn: faciliteren en nog eens faciliteren!

Serge Ferraro, fractievoorzitter VVD Beverwijk.