We verplaatsen
ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om boodschappen te doen en
om familie en vrienden op te zoeken. Je wilt zonder al te veel gedoe van A naar
B komen. Zorgen voor een goede bereikbaarheid is één van de kerntaken van de
gemeente. Het wegennet van Beverwijk en Wijk aan Zee staat er slecht voor en
heeft grondig onderhoud nodig. Investeringen worden al jaren uitgesteld.
ñ De VVD vindt
het belangrijk dat er een verbinding komt tussen de A8 en A9. Wij kiezen
uitdrukkelijk voor de Heemskerkvariant. Deze variant zorgt voor goede
bereikbaarheid van de IJmond en biedt economische kansen. Bovendien zijn de
negatieve effecten op de leefomgeving vele malen kleiner dan bij de
Golfbaanvariant. De effecten van de Golfbaanvariant op de leefomgeving voor de
Broekpolder zijn te heftig. We wijzen de Golfbaanvariant daarom resoluut af. De
gemeente heeft € 2,1 miljoen voor de Heemskerkvariant beschikbaar gesteld. De
VVD zorgt er voor dat dit geld niet voor andere varianten beschikbaar gesteld
wordt. Om dit te realiseren trekken wij met de buurgemeenten op.
ñ Wij zijn
voorstander van het afwaarderen van de A22 tot de N22. De afwaardering maakt
economische ontwikkeling in dat gebied mogelijk. De afwaardering maakt het ook
mogelijk om een extra afslag voor de Broekpolder en de Bazaar te realiseren.
Rijkswaterstaat bepaalt of er afgewaardeerd mag worden. Wij gaan met hen in
gesprek om ze hiervan te overtuigen.
ñ Parkeren mag
geen melkkoe voor de gemeente zijn. Op werkdagen zorgt betaald parkeren ervoor
dat forensen en werknemers van omliggende organisaties elders parkeren of op de
fiets komen. Op koopavonden en zaterdagen is die noodzaak veel minder. De proef
met gratis parkeren was een succes. Wij voeren daarom definitief gratis
parkeren in het centrum op koopavonden en zaterdagen in.
ñ In woonwijken
wordt vaak verkeerd geparkeerd. Dit levert overlast op. Handhaving in de
woonwijken krijgt extra aandacht, ook ‘s avonds. Dit is van belang voor de
doorstroming en veiligheid in de wijk en de toegankelijkheid voor
veiligheidsdiensten. Smalle wegen in woonwijken vormen geen doorgaande route.
Bij wegen met onnodig zware verkeersdruk maken we de alternatieven
aantrekkelijker.
ñ Wijk aan Zeeërs
ervaren parkeeroverlast in het dorp. Met behulp van vergunningsgebieden trachten
wij deze parkeeroverlast voor bewoners te verminderen. Wij staan open voor
signalen en behoeftes van de bewoners en streven naar eerlijke verdeling van de
spaarzame parkeerplekken.
ñ Het is
belangrijk dat er goed openbaar vervoer is. Het openbaar vervoer is geen
vervanger voor de auto, maar een aanvulling.
ñ Station
Beverwijk is een belangrijk knooppunt voor de regio. Dagelijks reizen vele
Beverwijkers en Wijk aan Zeeërs via de Kennemerlijn naar hun werk of naar
school. De dienstregeling is afgelopen jaren versoberd en heeft geleid tot te
weinig treinen in de spits. Wij zetten ons landelijk VVD netwerk in om tot een
betere dienstregeling en een verhoging van het aantal intercity’s te komen.
ñ Fietsers willen
prettig en veilig door de gemeente kunnen rijden. Er komen steeds meer
vervoersmiddelen, zoals de elektrische fiets en scootmobielen. Fietspaden en
wegen worden ingericht met een blik op de toekomst, waarbij veiligheid en
doorstroming voor alle verkeersgebruikers centraal staan.
ñ De bebording in
de gemeente is momenteel rommelig en erg onduidelijk. Onnodig of slecht
geplaatste borden worden verwijderd of verplaatst. De bewegwijzering richting
hotspots zoals Wijk aan Zee, Bazaar en centrum wordt verbeterd.
ñ De gemeente
neemt bij de inrichting van straten en wijken de verkeersveiligheid als
standaard mee, vooral in de buurt van scholen en sportclubs. Met medewerking
van relevante partners en ouders creëren we samen een veilige omgeving. We zijn
voorstander van initiatieven waarmee buurtbewoners en politiediensten samen
kijken hoe de verkeersveiligheid in de buurt beter kan.
ñ Het onderhoud
aan wegen is de afgelopen jaren achtergebleven. Investeringen in de wegen zijn ontoereikend
geweest. De VVD maakt genoeg geld vrij voor het nodige onderhoud.
ñ Het aanleggen
en onderhoud van wegen is belangrijk maar kan leiden tot overlast. Een
wegafsluiting is minder vervelend als er duidelijk een alternatieve route
geboden wordt. De gemeente maakt actief bekend wanneer er gewerkt wordt aan de
openbare ruimte zodat mensen en bedrijven hiermee rekening kunnen houden en er
minder “zoekverkeer” is. Er is afstemming over wegwerkzaamheden met de
buurgemeenten.
ñ We vinden dat
milieuzones overbodig zijn in een tijd waar auto’s steeds schoner worden en
alternatieve oplossingen steeds slimmer zijn.
ñ Wijk aan Zee is
niet altijd goed bereikbaar. Zeker in de zomer is de doorstroming slecht. De
VVD maakt zich sterk voor het ontsluiten van de Verlengde Bosweg om zo de
bereikbaarheid van Wijk aan Zee te verbeteren.