Antwoorden van college op vragen over winkelleegstand Beverwijk

Begin oktober heeft raadslid Pieter Heinink namens de VVD fractie vragen gesteld aan het college m.b.t. het beter faciliteren van de winkeliers in Beverwijk. Met name gaat het hierbij om meer vrijheden voor ondernemers om te kunnen ondernemen

VERMINDERING REGELGEVING

Als eerste hebben we gevraagd of het college bekend is dat het kabinet een experiment start met 12 gemeenten om de regelgeving rond winkels te verminderen. Het college geeft daarbij aan dat zij hiermee bekend is, maar dat Beverwijk niet bij de 12 pilotgemeenten zit. Er is wel getracht om in de pilot mee te draaien, maar dat is niet gelukt. Er wordt wel gehoopt dat Beverwijk hetzelfde project, met de daarbij behorende verlichte regels voor winkelgebieden, te mogen doorlopen.

In maart heeft de gemeente Beverwijk zich aangemeld om een Retail Deal te sluiten met als motto: compacte en vitale winkelgebieden, het stimuleren van samenwerking voor toekomstgerichte winkelstraten en het bevorderen van nieuwe concepten. Onze gemeente gaat deel uitmaken van de 50 gemeenten die hieraan mee gaan doen. Een overeenkomst hiertoe wordt op 18 november met minister Kamp ondertekend.

Verder is op 1 oktober het project “De Nieuwe Winkelstraat”, een onderdeel van de Retail Agenda, in Beverwijk gestart. Er wordt hard gewerkt om alle stakeholders bij elkaar te brengen en met succes. Op dit moment gaan de vastgoedeigenaren zich organiseren om als een van de drie partijen te kunnen deelnemen aan de inspanningen die moet leiden tot een aantrekkelijk stadscentrum voor Beverwijk.

VASTGOEDEIGENAREN

Op de vraag in hoeverre de gemeente Beverwijk deel uit maakt van de gemeenten die afspreken maken met vastgoedeigenaren om marktconforme huren toe te passen hebben we een uitgebreid antwoord ontvangen. Het belangrijkste is dat er gewerkt aan het terugdringen van leegstand. Onder meer door aanbod en vraag bij elkaar te brengen en het regelarm of regelvrij aanbieden van objecten. Verder wordt er gewerkt aan het verbeteren van de uitstraling van de panden en komt er een onderzoek naar het gebruik van de bovenetages.

MKB IMPULSFONDS

We hebben het college in de vragen ook gewezen op het MKB Impulsfonds. In het antwoord onderschrijft het college ons idee om dit onder de aandacht te brengen van de Beverwijkse ondernemers. De gemeente ziet voor zichzelf, door het ontbreken van de expertise, geen rol weggelegd om de ondernemers bij de aanvraag te ondersteunen.

In een gesprek van Pieter Heinink met wethouder Tim de Rudder op 15 oktober, gaf deze aan blij te zijn met onze vragen. Deze hebben ertoe bijgedragen dat de genoemde zaken in een stroomversnelling zijn gekomen en dat MKB Impulsfonds nu onder de aandacht van de Beverwijkse ondernemers gebracht is.

Onze conclusie is dat wij met onze vragen datgene bereikt hebben, wat hiermee beoogd werd.

Lees hier het artikel omtrent de gestelde vragen: http://www.sergeferraro.nl/actueel_27215/77638/